Unieke uitvoering van magistraal werk van Sciarrino door 200 Haagse muzikanten

Festival Dag in de Branding op zaterdag 5 maart 2016 in Den Haag

Samenvatting

Het Haagse festival voor nieuwe muziek heeft iets bijzonders in petto voor de voorjaarseditie.

Dirigent Christian Karlsen, onlangs aangesteld als artist-in-residence bij festival Dag in de Branding, presenteert op 5 maart a.s. samen met 200 (amateur)muzikanten uit de Haagse regio de Nederlandse première van Salvatore Sciarrino’s magnum opus Studi per l’Intonazione del Mare. Het mystieke werk is een van de hoogtepunten uit het oeuvre van deze Italiaanse avant-garde componist. Naast een zangstem, percussie, vier fluiten en vier saxofoons, doet er een orkest mee van niet minder dan 100 fluitisten en 100 saxofonisten. Door zijn unieke bezetting leent het werk zich als vanzelf voor een community project. Amateurmuzikanten uit de Haagse regio werken samen met Nederlandse topmusici in deze uitvoering in het Atrium van het Haagse Stadhuis.

Het avondprogramma in het Haagse Atrium City Hall opent met een gloednieuwe muziekinstallatie van componist Natalia Domínguez Rangel. Ook violist Joseph Puglia is erbij. Hij vertolkt in deze editie alle 34 Duetten voor twee violen van Luciano Berio – verdeeld over verschillende locaties in Den Haag. Niet alleen in het Atrium, maar gedurende de dag ook in Beelden aan Zee, Paagman, de Centrale Bibliotheek en diverse andere locaties. Puglia voert deze duetten uit met violisten van alle leeftijden en niveaus: jonge kinderen, studenten en professionele collega’s.

Overig programma
Ook in het Korzo theater dringt de Italiaanse lente door en is er volop ruimte voor jonge makers. Zo vertolkt violist Joseph Puglia er Berio's beroemde Sequenza VIII voor viool. Diamantfabriek komt met Eichmann, van muziektheaterregisseur Bo Tarenskeen en de Peruaanse componiste Maria Alejandra Castro Espejo. Een muziektheatrale bespiegeling over de vrije wil en de bureaucratische banaliteit van het kwaad, gebaseerd op het fameuze boek van Hannah Arendt. Bovendien speelt Modelo62 werk van de jonge Turkse componist Emre Kaleli en van zijn Franse collega Raphaël Cendo die met Graphein for Ensemble reflecteert op zijn jarenlange onderzoek naar complex geluid. De dag wordt afgesloten in Theater aan het Spui met Stockhausens zelden uitgevoerde Kontakte.

Kaartverkoop
Losse kaarten voor alle concerten zijn verkrijgbaar bij de zalen. Voor studenten gelden aantrekkelijke kortingen; zie daarvoor de websites van de concertzalen. Via de website van Dag in de Branding kunt u tegen voordelig tarief passe-partouts bestellen per editie.
Informatie en kaartverkoop: www.dagindebranding.nl

Programma zaterdag 5 maart

overdag, diverse locaties (zie website voor locaties en aanvangstijden)
Berio –34 duetten voor twee violisten

13.30 uur – Korzo (studio)
Lecture on ‘Music and Society’
Engelstalige lezing door Andrius Arutiunian

15.00 uur – Korzo (studio)
Joseph Puglia, viool
Ensemble Modelo62
Ezequiel Menalled, dirigent
Yolanda Uriz Elizalde, live-visuals

Berio –Sequenza VIII voor viool
Emre Kaleli – Il voto dell’innocenza voor ensemble en live visuals
Emre Kaleli – [N.12] Five Love Songs
Salvatore Sciarrino – Esplorazione del bianco II
Raphaël Cendo – Graphein

Korzo (foyer)
Berio – delen uit 34 duetten voor twee violisten

16.30 uur – Korzo (zaal)
Diamantfabriek
regie: Bo Tarenskeen
Maria Alejandra Castro Espejo – Eichmann

19.00 uur – Atrium City Hall
Natalia Domínguez Rangel – 10.01 (muziekinstallatie) wereldpremière

Joseph Puglia samen met leerlingen en collega’s, viool
Berio – delen uit 34 duetten voor twee violisten (slot)

Branding Ensemble en 200 muzikanten uit de regio Den Haag
Christian Karlsen, dirigent
Carina Vinke, mezzosopraan
Theun Mosk, lichtontwerp
Salvatore Sciarrino – Studi per l’Intonazione del Mare

21.00 uur – Theater aan het Spui
Ellen Corver, piano | Wim Vos, slagwerk | Juan Andrés Verdaguer, klankregie
Stockhausen – Kontakte

Over Dag in de Branding

Tijdens Festival Dag in de Branding laten de Haagse podia, het Residentie Orkest en diverse ensembles je kennismaken met de nieuwste muziek. Drie keer per jaar organiseren zij met elkaar een festival vol ontdekkingen op verschillende locaties in Den Haag. De makers van nu staan centraal. Ontmoet de componisten en praat na met de musici. Wat fascineert hen en hoe hoor je dat terug in het werk?

Ontvang het laatste Dag in de Branding nieuws via RSS.