Christian Karlsen aangesteld als artistiek coördinator Dag in de Branding

Samenvatting
De Johan Wagenaar Stichting en Festival Dag in de Branding hebben dirigent Christian Karlsen aangesteld als artistiek coördinator en artist in residence. Vanaf 2016 heeft hij de artistieke supervisie over het Haagse festival voor nieuwe muziek, dat vier keer per jaar plaatsvindt. Ook als dirigent zal Karlsen van zich laten horen en het experiment aangaan.

Al in de komende editie van 5 maart geeft hij zijn visitekaartje af met een uitvoering in het Haagse Atrium City Hall van Studi per l'Intonazione del Mare. Het is een meesterwerk van de eigenzinnige Italiaanse componist Salvatore Sciarrino voor een orkest van honderd fluiten en honderd saxofoons. Naast een kern van professionele musici treden tientallen amateurmusici op. Met dit community-project wil Karlsen musicerende muziekliefhebbers actief bij het festival betrekken.

Verder staan op het programma zijn keuze uit het oeuvre van Martijn Padding (winnaar van de Johan Wagenaar Prijs 2016), samenwerkingen met het Residentie Orkest, een groot componistenportret rond Olga Neuwirth, de Nederlandse première van Kaija Saariaho’s en Amin Maaloufs Passion de Simone (over het leven en dood van de Joodse mystica Simone Weil), een mini-festival over een nieuw generatie Haagse componisten en Highlights aus LICHT - een unieke compilatie van hoogtepunten uit de gelijknamige alle-zeven-dagen-van-de-week-omvattende operacyclus van Karlheinz Stockhausen.

Op 14 mei dirigeert hij de Nederlandse première van Fausto Romitelli’s Professor Bad Trip, met Ensemble Klang XL en een lichtinstallatie van Meeus van Dis, een nieuwe productie die later ook elders in het land te zien is.

Christian Karlsen
is een maker met een duidelijke eigen visie en frisse ideeën voor projecten. Hij heeft ondanks zijn jonge leeftijd als dirigent zijn vleugels al internationaal uitgeslagen. In Nederland en Scandinavië, maar ook in Engeland, Duitsland en Oostenrijk wordt hij gezien als een groot talent als het gaat om de uitvoering van hedendaagse muziek.

Zijn aanstelling is mede mogelijk gemaakt dankzij een genereuze subsidie van het Fonds Podiumkunsten.

Biografie Christian Karlsen

Hij is een van de meest getalenteerde dirigenten van zijn generatie” (Reinbert de Leeuw)

Na zijn carrière te hebben gestart als assistent van Esa-Pekka Salonen is Christian Karlsen (Zweden, 1985) snel naam aan het maken als een van de talentvolste dirigenten van zijn generatie. Met Nederland als thuisbasis is hij nu benoemd tot artist-in-residence en artistiek coördinator van Festival Dag in de Branding. In ons land dirigeerde hij het Residentie Orkest, het Gelders Orkest, Amsterdam Sinfonietta, het Brabants Orkest, NJO Symfonieorkest en het Radio Kamerorkest. Ook is hij een regelmatige gast bij ASKO|Schönberg.

Karlsen is ook veelgevraagd in Engeland, Duitsland, Oostenrijk en Scandinavië. Recente hoogtepunten zijn o.a. concerten met het Frankfurt Radiosymfonieorkest, Göteborgs Symfoniker en een tournee door Mexico met de Birmingham Contemporary Music Group. In het kader van de festiviteiten in Umeå als European Capital of Culture dirigeerde hij in 2014 nieuwe producties van Benjamin Staerns Saiyah en Kaaija Saariaho’s Nox Borealis in de Norrland Opera. Zijn veelgeprezen semiscenische uitvoering van Beat Furrer’s FAMA met ASKO|Schönberg is door Joep Stapel van de NRC geselecteerd als een van de vijf beste concerten van het jaar.

In 2008 was Karlsen medeoprichter van het New European Ensemble, waarmee hij als artistiek leider en chef-dirigent veelvuldig optrad in Nederland, Scandinavië en Engeland en grote internationale erkenning verwierf voor de innovatieve projecten en programma’s. In 2011 was hij artistiek directeur van het omvangrijke Saariaho Festival in Den Haag.

Karlsen dirigeerde vele wereldpremières en werkte samen met zowel vooraanstaande componisten als Salvatore Sciarrino, Sofia Gubaidulina, Magnus Lindberg, Heiner Goebbels, Harrison Birtwistle, Karlheinz Stockhausen en Steve Reich, als opkomende componisten, onder wie Kate Moore, Tansy Davies en Đuro Živković (winnaar van de Gravemeyer Award).

Christian Karlsen studeerde aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag.

Over Dag in de Branding

Tijdens Festival Dag in de Branding laten de Haagse podia, het Residentie Orkest en diverse ensembles je kennismaken met de nieuwste muziek. Drie keer per jaar organiseren zij met elkaar een festival vol ontdekkingen op verschillende locaties in Den Haag. De makers van nu staan centraal. Ontmoet de componisten en praat na met de musici. Wat fascineert hen en hoe hoor je dat terug in het werk?

Ontvang het laatste Dag in de Branding nieuws via RSS.