Nieuw seizoen Dag in de Branding: Dick Raaijmakers centraal & samenwerking met nieuwe partner Gemeentemuseum

Aftrap tijdens de eerste editie op zaterdag 4 oktober in Den Haag

Samenvatting
In seizoen 2014-2015 heeft het werk van Dick Raaijmakers (1930-2013) een bijzondere plaats in de programmering van festival Dag in de Branding. Deze componist, performer, regisseur en beeldend kunstenaar geldt als een van de grondleggers van de Nederlandse elektronische muziek en was zijn tijd ver vooruit als multimediakunstenaar. Tijdens de eerste editie van het nieuwe seizoen op zaterdag 4 oktober a.s. presenteert Dag in de Branding met trots een nieuwe samenwerking met een locatie die Raaijmakers dierbaar was: het Gemeentemuseum Den Haag.

Gemeentemuseum: Dick Raaijmakers, Louis Andriessen en Jakob van Domselaer

Niet alleen Raaijmakers staat centraal op 4 oktober. Het festival brengt ook een eerbetoon aan componist Louis Andriessen, die dit jaar zijn 75e verjaardag viert. Te midden van de grote verzameling Mondriaans van het Gemeentemuseum wordt AndriessensDe Stijluitgevoerd in combinatie met Raaijmakers' Vier Fanfaresen de Proeven van Stijlkunst van Jakob van Domselaer.

Korzo: Calliope Tsoupaki

De klassieke mythologie is een terugkerend thema in de muziek van de Grieks-Nederlandse componiste Calliope Tsoupaki, oud-leerling van Louis Andriessen. Voor Narcissus, een muzikaal-olfactorisch drama voor zes musici en vijf geurlagen, ontleende zij haar inspiratie aan de gelijknamige godenzoon die verliefd werd op zijn eigen spiegelbeeld. Narcissusis muziektheater zonder tekst. In een louter instrumentale setting onderzoekt Tsoupaki de magie van de amoureuze aantrekkingskracht. Dit programma is onderdeel van de Tsoupaki week die Korzo organiseert.

Paard: Louis Andriessen en Low End HiFi

Asko|Schönberg brengt Andriessens Hoketus. Een uitdagend stuk zonder dirigent, geschreven op de capaciteiten van de individuele musici. Twee identieke groepen staan tegenover elkaar op het podium en spelen identiek materiaal, maar nooit tegelijk. Het strakke ritme vereist een volledige concentratie van de musici. Dit wordt benadrukt doordat ze, afgezien van de twee pianisten, staande musiceren. De musici beslissen zelf wanneer ze overstappen op een volgend patroon. Ook de leden van het NJO wagen zich aan Andriessen in de Haagse poptempel. Met een bezetting van tenorsax, gitaar, piano, marimba en woodblocks spelen zij het stuk Hout.

Na de pauze volgt een bijzondere afsluiter. De musici van het NJO mixen hedendaags gecomponeerde muziek met jazz en pop en voegen daar nog een vleugje Senegalese drumtraditie aan toe. Het programma Low End HiFi verenigt drie generaties componisten: van de beroemde Nederlandse componist Louis Andriessen, via zijn oud-leerling Steve Martland, naar Martin Fondse en Björk. Het geheel staat onder leiding van dirigent Martin Fondse. Fondse is in zijn werk altijd op zoek naar nieuwe manieren van musiceren, naar een balans tussen compositie, improvisatie, dialoog en persoonlijke expressie. Tenorsaxofonist Mete Erker is een van de origineelste saxofonisten van ons land. Zijn expressieve spel wordt gekenmerkt door een combinatie van rauwe energie en lyriek, geïnspireerd door de grote jazztenoren van de jaren ’60.

PROGRAMMA ZATERDAG 4 OKTOBER

14.15 uur Korzo
voorgesprek met componiste Calliope Tsoupaki en geurexpert Tanja Deurloo

15.00 uur Korzo
Nieuw Amsterdams Peil
Calliope Tsoupaki – Narcissus

18.00 uur Gemeentemuseum Den Haag (Tuinzaal)
m.m.v. het Koninklijk Conservatorium, afdeling Sonologie
Branding Ensemble
Etienne Siebens, dirigent
inleiding door Raaijmakers-kenner Kees Tazelaar
Dick Raaijmakers – Voor Kees van Velzen
Jakob van Domselaer – Proeven van Stijlkunst (deel V)
Dick Raaijmakers – Vier Fanfares
Andriessen – De Stijl

20.30 uur Paard van Troje
Asko|Schönberg
leden van het NJO
Martin Fondse, dirigent
Mete Erker, tenorsaxofoon
Louis Andriessen – Hout(NJO)
Louis Andriessen – Hoketus (Asko|Schönberg)
Martin Fondse – Ebony & Ivory(NJO)
Martin Fondse – Low End HiFi
Martin Fondse – No not Huppert
Steve Martland – Horses of Instruction
Björk – Unravel (arrangement Martin Fondse)

Kaartverkoop
Passe-partout zaterdag 4 oktober € 45,- inclusief toegang tot de Rothko tentoonstelling in het Gemeentemuseum.Reserveren via: www.dagindebranding.nl
Losse kaarten voor de concerten zijn verkrijgbaar bij de verschillende zalen.

Andere edities 2014-2015
Zaterdag 13 december 2014, zaterdag 28 maart 2015, zaterdag 16 mei 2015.

Over Dag in de Branding

Tijdens Festival Dag in de Branding laten de Haagse podia, het Residentie Orkest en diverse ensembles je kennismaken met de nieuwste muziek. Drie keer per jaar organiseren zij met elkaar een festival vol ontdekkingen op verschillende locaties in Den Haag. De makers van nu staan centraal. Ontmoet de componisten en praat na met de musici. Wat fascineert hen en hoe hoor je dat terug in het werk?

Ontvang het laatste Dag in de Branding nieuws via RSS.

Of abonneer handmatig met de Atom URL