Gepubliceerd op: 22 augustus 2016
Pitch
Festival Dag in de Branding zoekt fluitisten en saxofonisten voor grootse uitvoering op 15 oktober! http://pr.co/p/002vts
Samenvatting
Op zaterdag 15 oktober wordt tijdens Festival Dag in de Branding het meesterwerk 'Studi per l’Intonazione del Mare' van de Italiaanse componist Salvatore Sciarrino uitgevoerd. Dit is nog nooit eerder in Nederland te horen geweest. In dit stuk vormen 100 fluitisten en 100 saxofonisten samen een magische soundscape, die het spel van de tien topmusici in het Branding ensemble omlijst.

Studi per l’Intonazione del Mare
Artistiek coördinator Christian Karlsen dirigeert de Nederlandse première van 'Studi per l’Intonazione del Mare'. Het is een van de hoogtepunten in het oeuvre van Salvatore Sciarrino. De Italiaanse avant-gardecomponist vraagt voor het stuk om een bezetting die spectaculair en onalledaags is: zangstem, percussie, vier fluiten, vier saxofoons, plus een gigantisch orkest van nog eens 100 fluiten en 100 saxofoons. Zo kunnen maximaal 200 amateurmusici meedoen in het projectorkest.

Repetities en concert vinden plaats in de Elandstraatkerk, de “Notre Dame van Den Haag”. Hoewel een enorm aantal musici samenkomt, heeft 'Studi per l’Intonazione del Mare' een verrassend ingetogen karakter. Sciarrino wil de 200 blazers microscopisch kleine natuurgeluiden laten voortbrengen. Zo is 'Studi per l’Intonazione del Mare' een onvergetelijk luisteravontuur. De componist hoopt dat het publiek het ook ondergaat als een mystieke ervaring.

Studi per l’Intonazione del Mare
Zaterdag 15 oktober 17:00 uur
Elandstraatkerk in Den Haag
Kaarten à 12,50 te koop via: www.dagindebranding.nl
Voor volledige programma van 15 oktober en voordelig passe-partout voor de hele festivaldag, zie de website.

Fluiten en saxofoons kunnen nog meedoen:
15 oktober a.s. Elandstraatkerk in Den Haag
10:00 uur aanvang repetities en workshops
17:00 uur concert
Voor lunch, koffie & thee wordt gezorgd.
Deelname is gratis, aanmelden via: www.dagindebranding.nl